På måndag börjar en ny era i mitt liv… Jag ska börja som proffspendlare… Mmmm, jag är lite nervös..
Jag har under oktober och november skolats in, för att bli redo för det nya livet. Mycket att tänka på! Det är inte gjort i en handvändning…
Oktober hade jag som bekant en prova-på-månad, helt gratis. Kan säga att det blev en hel del bussåkande då eftersom det tydligen var månaden för planerat underhåll av spåren, så det gick nästan inga tåg… Misstänker att de kör prova-på under just den perioden för att kolla om man är av det rätta virket för att bli proffs-pendlare… Inte alla som härdar ut dessa vedermödor med ersättningsbussar och inställda tåg. But I passed the test! Och fick gå vidare till nästa nivå… 30-dagarskortet!
Jag slog till med ett sånt under november och tänkte direkt… what the hell… På mä ett SJ-tillägg, bah! Under november har jag åxå fått installera SJ-appen på telefonen, så att man direkt kan se om tågen går, är ersatta med buss eller inställda. Mycke å hålla koll på… Jag har åxå fått lära mig vilka tåg som snabbt blir överfyllda och vilka som oftast är lite tommare, jag har ju en del riktigt rutinerade proffs-pendlare på jobbet och dom har glatt delat med sig av sina erfarenheter. Tur de så man slipper göra bort sig allt för mycket… Som den gången när vi stannade för tågmöte mitt ute i ingenting å rätt vare var… BAAAMM!! Jaa, de e så ett tågmöte låter tydligen… Ingen mer än jag reagerade. Jag höll på att skita på mig av rädsla å skrek högt… Satt i den tysta vagnen givetvis, men jag tror att de övriga fattat att jag var under inskolning så de bara log lite överseende åt mig. Ingen blev arg… Skönt!
Så på måndag börjar mitt nya kort gälla… Årskort… Länskort… med SJ-tillägg… Joråsåatte…! Inte utan att man blir lite stolt… Känner mig lite märkvärdig, faktiskt.
Lite nervös inför premiärresan på måndag, men jag tror att jag är redo för min examen..
- Tysta vagnen på X-tåget är alltid sista på uppvägen och första på hemvägen. Finns det ingen tyst vagn så räknas dessa vagnar som tysta ändå… Samma människor på samma säten. Några sover, INGEN pratar…
- 7-tåget ersätts ofta med buss, blir trångt som fan eftersom ett helt tåg ska få plats på en buss
- 6-tåget ersätts aldrig med buss. Glest med passagerare, har du tur får du en hel vagn för dig själv.
- Finns en hel del toksnygga tågvärdar… mums!
- Har hittills inte visat mitt kort en gång på SJ-tågen… eller kanske en gång, ändå…
- Om man åker med 6-tåget och sitter i en av vagnarna längre bak i tåget, ska man göra sig klar tidigt och sen vandra igenom tåget för att kliva av i nån av de främre vagnarna. Vet inte riktigt varför och här missar jag ibland, men jag kanske lär mig.. Inte märkt detta beteende på nån av de andra avgångarna… Måste nog kolla upp de lite bättre…
- Vid av- och påstigning finns speciell regler. De som ska kliva på formar som en halvcirkel på båda sidor om dörren, så att de som ska kliva av kan bara gå rakt fram. INGEN! kliver på förrän alla klivit av! En dag var det nog många under inskolning för då fick vi som skulle av, liksom kliva av på ena sidan, för alla påstigande stog i som en klunga på andra sidan… Märkligt, men man får väl ha överseenden med dom som är nya..
- De riktiga proffsen vid påstigning står en bit bort å liksom låssas att de inte ska mä, men sen när tåget kommer in har dom stenkoll på vart dörren till tysta vagnen kommer att stanna… Å då kommer dom som nån slamkrypare på ytterkant å liksom bara glider förbi hela kön å kommer på först av alla, trots att den var längst bort från början… Imponerande! Det finns en sån när jag åker hem om dagarna… Jag måste stilstudera honom ingående framöver, för de där vill jag lära mä!
Nu hoppas jag bara att jag får ett par såna här utanpå-öronen-hörlurar i julklapp. För hörlurar måste man ha om man ska smälta in, å jag får såna sår av mina inuti-öronen-hörlurar…